Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków
Wiadomość przeniesiona do archiwum
Załącznik do Uchwały Nr XXXIX/601/05
Rady Miejskiej w Orzyszu
z dnia 29 grudnia 2005 r.
REGULAMIN DOSTARCZANIA WODY
I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW
ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
§ 1.
Regulamin określa zasady zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków realizowanego na terenie Gminy Orzysz, w tym prawa i obowiązki przedsiębiorstw oraz odbiorców.
§ 2.
Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
1) Ustawa - ustawa z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747 ze zm.),
2) odbiorca - odbiorca usług, o którym mowa w art. 2 pkt 3) ustawy,
3) osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci - osoba, której przysługuje tytuł prawny do nieruchomości, która złożyła
wniosek o przyłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej,
4) przedsiębiorstwo - przedsiębiorstwo wodociągowo - kanalizacyjne, o którym mowa w art. 2 pkt.44 ustawy,
5) umowa - umowa o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzenie ścieków, o której mowa w art. 6 ustawy,
6) wodomierz główny - przyrząd pomiarowy, o którym mowa w art. 2 pkt 19 ustawy,
7) wodomierz-przyrząd pomiarowy zainstalowany na wewnętrznej instalacji wodociągowej obiektu budowlanego przy
punkcie czerpalnym wody,
8) dodatkowy wodomierz -przyrząd pomiarowy zainstalowany za wodomierzem głównym służący określeniu ilości
wody bezpowrotnie zużytej,
9) okres obrachunkowy-określony w umowie okres rozliczeń za usługi dostawy wody i odprowadzania ścieków,
10) zbiorowe zaopatrzenie w wodę - działalność przedsiębiorstw polegająca na ujmowaniu, uzdatnianiu i dostarczaniu
wody odbiorcom,
11)zbiorowe odprowadzanie ścieków - działalność przedsiębiorstwa polegającą na odprowadzaniu i oczyszczaniu ścieków.
ROZDZIAŁ II
MINIMALNY POZIOM USŁUG ŚWIADCZONYCH PRZEZ
PRZEDSIĘBIORSTWO W ZAKRESIE DOSTARCZANIA WODY
I ODROWADZENIA ŚCIEKÓW
§ 3
1.Dostarczanie wody lub odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie pisemnej umowy o zaopatrzeniu w wodę lub odprowadzenie ścieków zawartej między Przedsiębiorstwem, a Odbiorcą;
2.Minimalna ilość dostarczanej wody, cel jej poboru oraz ilość ścieków i ich rodzaj określa umowa wymieniona w ust.1.
§ 4.
Przedsiębiorstwo dostarcza wodę i odprowadza ścieki wykorzystując zdolność posiadanych urządzeń, zapewniając ciśnienie wody zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2003 r. Nr 33, poz. 270, z 2004 r. Nr 109, poz. 1156), normy jakościowe wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi przewidziane w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie wymagań dotyczących jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi ( Dz. U. Nr 203, poz. 1718) oraz przyjmując ścieki przemysłowe o dopuszczalnym zanieczyszczeniu i na warunkach określonych przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 20 lipca 2002 r. w sprawie sposobu realizacji obowiązków dostawców ścieków przemysłowych oraz warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych (Dz. U. Nr 129, poz. 1108), a w szczególności :]
- dostarcza wodę do nieruchomości, o jakości przeznaczonej do spożycia przez ludzi w sposób ciągły
i niezawodny, zgodnie z zawartą umową,
- zapewnia w posiadanej sieci odpowiednie ciśnienie wody, o wielkości wynikającej z warunków
technicznych przyłączenia,
- odbiera ścieki w sposób ciągły, o stanie i składzie zgodnym z aktualnie obowiązującymi przepisami,
w ilości określonej w dokumentacji projektowej i warunkach przyłączenia nieruchomości, zgodnie
z zawartą umową,
- określa dopuszczalne wskaźniki zanieczyszczeń odbieranych ścieków, a także kontroluje, czy jakość
przyjmowanych ścieków jest zgodna z obowiązującymi przepisami,
- zapewnia spełnianie warunków wprowadzenia ograniczeń dostarczania wody w przypadku wystąpienia
jej niedoboru na zasadach określonych w zezwoleniu,
- dokonuje na własny koszt niezbędnych napraw urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych będących
w jego posiadaniu, za wyjątkiem usuwania uszkodzeń powstałych z winy odbiorcy,
- dokonuje na własny koszt niezbędnych napraw przyłączy będących w jego posiadaniu, za wyjątkiem
usuwania uszkodzeń powstałych z winy odbiorcy,
- buduje urządzenia wodociągowe i urządzenia kanalizacyjne, w zakresie wynikającym z wieloletniego
planu rozwoju i modernizacji,
- ponosi koszty zakupu i utrzymania wodomierza głównego,
- informuje o jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi kwartalnie w formie ogłoszenia
prasowego.
§ 5.
Odbiorca korzysta z zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków w sposób nie powodujący pogorszenia jakości usług świadczonych przez przedsiębiorstwo oraz nie utrudniający jego działalności, a w szczególności:
1) wykorzystując pobieraną wodę oraz odprowadzając ścieki w celach określonych w umowie i w warunkach
przyłączenia nieruchomości,
2) użytkując wewnętrzną instalację wodociągową, w sposób eliminujący możliwość wystąpienia skażenia chemicznego
lub bakteriologicznego wody w sieci, na skutek cofnięcia się wody z wewnętrznej instalacji wodociągowej, powrotu
ciepłej wody lub wody z wewnętrznej instalacji wodociągowej, powrotu cieplej wody lub wody z instalacji centralnego
ogrzewania,
3) zabezpieczając przed dostępem osób nieuprawnionych pomieszczenie, w którym zainstalowany jest wodomierz
główny,
4) użytkując wewnętrzną instalację kanalizacyjną w sposób nie powodujący zakłóceń funkcjonowania sieci
kanalizacyjnej,
5) informując niezwłocznie przedsiębiorstwo o zrzutach awaryjnych lub zmianie jakości ścieków odbiegających
od warunków umowy,
6) umożliwiając osobom reprezentującym przedsiębiorstwo prawo wstępu na teren nieruchomości i do pomieszczeń
w celach określonych przepisami ustawy oraz niniejszego regulaminu,
7) zawiadamiając przedsiębiorstwo o wszystkich stwierdzonych uszkodzeniach wodomierza głównego lub urządzenia
pomiarowego, w tym o zerwaniu plomby,
8) informując przedsiębiorstwo o zmianach stanu prawnego nieruchomości,
9) powiadamiając przedsiębiorstwo o wszelkich zmianach technicznych w instalacji wewnętrznych, które mogą mieć
wpływ na działanie sieci,
10)udostępniając nieodpłatnie przedsiębiorstwu miejsce na elewacji lub ogrodzeniu nieruchomości odbiorcy, celem umieszczenia tabliczek z oznakowaniem sieci wodociągowej.
ROZDZIAŁ III
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI
ZAWIERANIA I ROZWIĄZYWANIA UMÓW
§ 6.
Postanowienia umowy nie mogą ograniczać praw i obowiązków stron wynikających z przepisów ustawy, przepisów wykonawczych oraz postanowień regulaminu. Do umowy zastosowanie mają przepisy Kodeksu Cywilnego.
§ 7.
1.Przedsiębiorstwo zawiera pisemną umowę na wniosek przyszłego odbiorcy, po spełnieniu przez niego warunków
technicznych przyłączenia oraz wylegitymowaniu się tytułem prawnym do nieruchomości.
2.Umowa może być zawarta z osobą, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym,
po uprawdopodobnieniu faktu korzystania z przyłączonej nieruchomości.
§ 8.
1. Umowa określa:
1.ilość i jakość świadczonych usług wodociągowych lub kanalizacyjnych oraz warunki ich świadczenia,
2.sposób i terminy wzajemnych rozliczeń,
3.prawa i obowiązki stron umowy,
4.warunki utrzymywania przyłączy i usuwania awarii przyłączy wodociągowych lub przyłączy
kanalizacyjnych będących w posiadaniu odbiorcy usług,
5.procedury i warunki kontroli urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych,
6.strony umowy, a w wypadku przedsiębiorstwa wodociągowego które uzyskało zezwolenie w zakresie
zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, również dane zawarte
w tym zezwoleniu,
7.okres obowiązywania umowy oraz odpowiedzialność stron za nie dotrzymanie warunków umowy, w tym
warunki wypowiedzenia.
2. W przypadku, gdy przyłącza są w posiadaniu odbiorcy, odpowiedzialność przedsiębiorstwa za zapewnienie ciągłości
i jakości świadczonych usług jest ograniczona do posiadanych przez przedsiębiorstwo urządzeń wodociągowych
i kanalizacyjnych.
3.Umowa określa miejsce wykonywania usługi dostawy wody i odbioru ścieków.
§ 9
1. Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkiem wielo-lokalowym lub budynkami wielo-lokalowymi przedsiębiorstwo zawiera umowę z właścicielem mieszkań lub ich zarządcą.
2. Umowa może być zawarta z osobami korzystającymi z lokali - na wniosek właściciela lub zarządcy budynku wielo-lokalowego, jeżeli :
-instalacja wodociągowa w budynku jest wyposażona w wodomierze , zainstalowane zgodnie z obowiązującymi
warunkami technicznymi , przy wszystkich punktach czerpalnych ,
-jest możliwy odczyt wskazań wodomierzy w terminie uzgodnionym z właścicielem lub zarządcą,
-zarządca lub właściciel rozlicza, zgodnie z art.26 ust.3 ustawy różnicę wskazań między wodomierzem głównym, a sumą
wskazań wodomierzy zainstalowanych przy punktach czerpalnych wody,
- właściciel lub zarządca na podstawie umowy reguluje należności wynikające z różnicy wskazań między wodomierzem
głównym a sumą wskazań wodomierzy zainstalowanych przy punktach czerpalnych wody,
-właściciel lub zarządca określa warunki utrzymania wodomierzy zainstalowanych przy punktach czerpalnych oraz warunki
pobierania wody z punktów czerpalnych znajdujących się poza lokalami,
-został uzgodniony z właścicielem lub zarządcą sposób przerywania dostarczania wody do lokalu bez zakłócania dostaw
wody do pozostałych lokali, w szczególności przez możliwość przerwania dostarczania wody do lokalu rozumie się
założenie plomb na zamkniętych zaworach odcinających dostarczanie wody do lokalu,
-został uzgodniony z właścicielem lub zarządcą sposób przerywania dostarczania wody z punktów czerpalnych
znajdujących się poza lokalami, bez zakłócenia dostaw wody do lokali.
§ 10
1.Przedsiębiorstwo zobowiązane jest zawrzeć Umowę o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków z Odbiorcą, którego nieruchomość zostanie przyłączona do sieci, jeżeli wystąpi on z pisemnym wnioskiem o zawarcie Umowy.
2.Przedsiębiorstwo ma prawo odmówić zawarcia Umowy na zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków
z właścicielem lub zarządcą budynku wielo-lokalowego i osobami korzystającymi z lokali w tym budynku, gdy nie są
spełnione równocześnie wszystkie warunki określone w art.6 ust.6 Ustawy.
3.Przedsiębiorstwo ma prawo wypowiedzieć Umowę właścicielowi lub zarządcy budynku wielo-lokalowego, jeżeli w trakcie
jej obowiązywania wystąpią warunki uniemożliwiające jej spełnienie, w szczególności warunki uniemożliwiające
ustalenie należności za dostarczaną wodę i odprowadzone ścieki dla poszczególnych Odbiorców usług w tym budynku,
w terminie określonym w Umowie.
4.Umowa winna w szczególności zawierać postanowienia określone w art. 6 ust.3 Ustawy oraz wskazywać miejsce
publikacji Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków.
5.W umowach dotyczących odprowadzania ścieków Przedsiębiorstwo uwzględnia postanowienia wynikające
z rozporządzenia, o którym mowa w § 5 ust.4 ustawy.
6.Z Odbiorcami korzystającymi zarówno z usług zaopatrzenia w wodę, jak i z usług odprowadzania ścieków,
Przedsiębiorstwo może zawrzeć jedną Umowę o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków.
§ 11
1.Umowa o zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków może być zawarta na czas nieokreślony lub określony.
2.Umowa winna określać możliwość jej rozwiązania.
3.Rozwiązanie umowy moce nastąpić za porozumieniem stron, z zachowaniem okresu wypowiedzenia przewidzianego
w umowie i na skutek odstąpienia Przedsiębiorstwa od Umowy.
4.Przedsiębiorstwo może odstąpić od umowy w przypadkach przewidzianych w art. 8 ust.1ustawy.Odstąpienie od Umowy
następuje poprzez oświadczenie Przedsiębiorstwa doręczone odbiorcy na 20 dni przed terminem odcięcia dostawy wody
lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego.
5. Umowa wygasa w wypadku:
a) śmierci Odbiorcy będącego osobą fizyczną,
b) utraty przez Odbiorcę prawa do korzystania z nieruchomości,
c) zakończenia działalności Odbiorcy będącego osobą prawną lub jednostką nie posiadającą osobowości prawnej,
d) likwidacji, zakończenia postępowania upadłościowego lub utraty zezwolenia na prowadzenie działalności przez
przedsiębiorstwo,
6.Rozwiązanie, wygaśniecie lub odstąpienie od umowy skutkuje zastosowaniem przez przedsiębiorstwo środków
technicznych uniemożliwiających dalsze korzystanie z usług przez Odbiorcę.
§ 12
1.Odbiorca usług składa do Przedsiębiorstwa pisemny wniosek o zawarcie Umowy w terminie określonym w warunkach
technicznych przyłączenia lub umowie o przyłączenie sieci, a w przypadku zmiany Odbiorcy usługi bez konieczności
zmiany pozostałych warunków świadczenia usług, niezwłocznie po jej wystąpieniu. Ponowne przyłączenie do sieci, po
wcześniejszym odcięciu dostawy wody lub zamknięciu przyłącza kanalizacyjnego następuje po złożeniu przez Odbiorcę
wniosku o zawarcie Umowy.
2. Przedsiębiorstwo w terminie 30 dni od daty złożenia wniosku, przedkłada Odbiorcy do podpisu projekt Umowy.
3. Postanowienia ust. 1 i 2 mają odpowiednie zastosowanie również w przypadku składania przez właściciela / zarządcę
budynku wielo-lokalowego wniosku o zawarcie Umów z osobami korzystającymi z lokali.
§ 13
1.Przedsiębiorstwo określa cykl rozliczeń obowiązujący Odbiorców usług w zależności od lokalnych warunków technicznych
i ekonomicznych świadczenia usług, a także postanowień określonych w odrębnych przepisach prawnych oraz skutki
nie dotrzymania terminu zapłaty.
2. Mogą obowiązywać różne cykle (okresy) rozliczeń dla poszczególnych taryfowych grup Odbiorców usług lub obszaru.
3.Data, forma i sposób zapłaty Przedsiębiorstwo wskazuje w fakturze.
Rozdział IV
WARUNKI PRZYŁĄCZENIA DO SIECI
§ 14
1.Przyłączenie nieruchomości do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej jest odpłatne i odbywa się na pisemny wniosek o
przyłączenie i określenie warunków przyłączenia, zwanych dalej „warunkami przyłączenia” złożony przez osobę ubiegającą
się o przyłączenie.
2. Kwota należności za przyłączenie ustalana jest na podstawie obowiązującej taryfy.
3. Z wnioskiem o przyłączenie do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej może występować osoba posiadająca tytuł prawny
do korzystania z nieruchomości, która ma być przyłączona do sieci.
4. Wniosek, o którym mowa w ust.1 powinien w szczególności zawierać:
a)dane dotyczące identyfikacji wnioskodawcy,
b)adres podłączenia nieruchomości do sieci wod-kan ,
c)rodzaj podłączenia (wodociągowe, kanalizacyjne),
d)określenie ilości przewidywanego poboru wody , jej przeznaczenia oraz charakterystyki zużycia wody,
e)wskazanie przewidywanej ilości odprowadzanych ścieków i ich rodzaju ,
f)formę, termin i sposób płatności za przyłączenie do sieci wod-kan
g)dane wykonawcy,
h)datę i podpis wnioskodawcy.
5.W uzasadnionych przypadkach Przedsiębiorstwo może wyrazić zgodę na przyłączenie osobie, która korzysta
z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.
§ 15
Do wniosku Odbiorca ubiegający się o przyłączenie do sieci załącza:
a)dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, której dotyczy wniosek, a w przypadku
nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, opis jego statusu prawnego w stosunku do nieruchomości,
b)aktualną mapę sytuacyjną, określającą usytuowanie nieruchomości względem istniejących sieci wodociągowej
lub kanalizacyjnej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu.
§ 16
1.Przedsiębiorstwo określa warunki przyłączenia i przekazuje je wnioskodawcy w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia
złożenia wniosku. W przypadkach szczególnych przyłączenie do sieci następuje na podstawie umowy o przyłączenie,
której projekt sporządza Przedsiębiorstwo.
2.Warunki przyłączenia są ważne 1 rok od dnia ich wydania.
3.Warunki przyłączenia określają :
a)miejsce i sposób przyłączenia sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej z instalacjami Odbiorcy,
b)maksymalne dobowe zapotrzebowanie na pobór wody,
c)miejsca zainstalowania wodomierza głównego oraz miejsca zainstalowania urządzenia pomiarowego liczącego ilość
odprowadzanych ścieków,
d)dopuszczalną ilość i jakość odprowadzanych ścieków,
e)termin ważności warunków przyłączenia.
§ 17
1.Przyłączenie do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej może nastąpić po spełnieniu warunków przyłączenia, o których
mowa w § 18 a w przypadku zawarcia umowy o przyłączenie do sieci, od spełnienia warunków w niej określonych
2.Umowa o przyłączenie do sieci może być zawarta m. in. w przypadkach związanych z budową sieci lub ich finansowaniem
przez składającego wniosek o przyłączenie. Umowa o przyłączenie powinna w szczególności określać koszty związane
z realizacją takiego przedsięwzięcia, zasady finansowania i sposób rozliczeń wraz z wymaganą dokumentacją.
§ 18
1.Warunki przyłączenia względnie umowa o przyłączenie stanowi podstawę do rozpoczęcia realizacji prac projektowych
oraz budowlano - montażowych.
2.Określone w warunkach względnie umowie o przyłączenie, próby i odbiory częściowe oraz końcowe są przeprowadzane
przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron.
3.Wyniki prób i odbiorów, o których mowa w ust. 2 są potwierdzane przez strony w protokołach, których wzory,
uwzględniając postanowienia § 24, określa Przedsiębiorstwo.
§ 19
1.Odbiór przyłącza dokonywany jest na podstawie końcowego protokołu odbioru technicznego według zasad określonych
w warunkach przyłączenia względnie umowie o przyłączenie.
2.Protokół odbioru technicznego przyłącza powinien zawierać, co najmniej:
a)datę odbioru,
b)przedmiot odbioru z wyszczególnieniem przeznaczenia przyłącza (rodzaju: wodociągowe, kanalizacyjne), średnicy,
materiałów i długości,
c)rodzaj odprowadzanych ścieków dla przyłącza kanalizacyjnego,
d)skład komisji, w tym: wykonawcę i użytkownika,
e)adres nieruchomości do której wykonano podłączenie,
f)podpis członków komisji.
3.Protokół końcowy stanowi potwierdzenie prawidłowości wykonania podłączenia i jego podpisanie przez strony upoważnia
Odbiorcę do złożenia pisemnego wniosku o zawarcie Umowy.
ROZDZIAŁ V
TECHNICZNE WARUNKI OKREŚLAJĄCE MOŻLIWOŚCI DOSTĘPU DO USŁUG WODOCIĄGOWO-KANALIZACYJNYCH
§ 20
1.Przedsiębiorstwo ma prawo odmówić przyłączenia do sieci w przypadku braku wystarczających mocy produkcyjnych oraz
niewystarczających warunków technicznych umożliwiających realizację usługi.
2.Przedsiębiorstwo ma prawo odmówić przyłączenia do sieci jeśli przyłącze zostało wykonane bez uzyskania zgody
Przedsiębiorstwa, bądź zostało wykonane niezgodnie z wydanymi warunkami technicznymi.
3. Poziom dostępu do usług wodociągowo-kanalizacyjnych w poszczególnych latach wyznaczają wieloletnie plany rozwoju
i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych Przedsiębiorstwa opracowane na podstawie studium
uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego gminy.
§ 21
1.W zakresie dostawy wody, miejscem wydania rzeczy w rozumieniu kodeksu cywilnego, jest zawór za wodomierzem
głównym.
2.W przypadku braku studzienki rewizyjnej na terenie nieruchomości gruntowej Odbiorcy odprowadzającego ścieki,
miejscem rozdziału sieci i instalacji oraz odpowiedzialności - jest granica nieruchomości gruntowej.
3.Miejsce rozdziału sieci kanalizacyjnej obejmującej przyłącze stanowiące własność Przedsiębiorstwa i instalacji
wewnętrznej oraz rozdziału odpowiedzialności, w przypadku lokalizacji studzienki rewizyjnej na terenie nieruchomości
gruntowej Odbiorcy odprowadzającego ścieki - znajdujące się za pierwszą studzienką licząc od strony budynku.
4.W przypadku przyłączenia kanalizacyjnego stanowiącego własność Odbiorcy usługi dostarczającego ścieki miejscem rozdziału sieci i odpowiedzialności jest miejsce połączenia sieci kanalizacyjnej z przyłączem.
ROZDZIAŁ VI
OBOWIĄZKI PRZEDSIĘBIORSTWA
§ 22
Przedsiębiorstwo ma obowiązek zapewnić:
a)prawidłową eksploatację posiadanej sieci wodociągowo - kanalizacyjnej,
b)zdolność posiadanych urządzeń wodociągowo - kanalizacyjnych do realizacji dostaw wody w wymaganej ilości i pod
odpowiednim ciśnieniem oraz dostawy wody i odprowadzania ścieków w sposób ciągły i niezawodny
c)jakość dostarczanej wody spełniającej wymagania rozporządzenia Ministra Zdrowia stawiane wodzie przeznaczonej
do spożycia i na potrzeby gospodarcze.
§ 23
W razie przerw w dostawie wody przekraczających 12 godzin Przedsiębiorstwo ma obowiązek zapewnić zastępczy punkt poboru wody i poinformować Odbiorcę o jej lokalizacji.
§ 24
O planowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody Przedsiębiorstwo ma obowiązek poinformować Odbiorcę
w sposób zwyczajowo przyjęty, co najmniej na dwa dni przed planowanym terminem.
§ 25
1.Przedsiębiorstwo instaluje i utrzymuje u Odbiorcy wodomierz główny;
2.Zawór za wodomierzem głównym jest miejscem wykonania umowy w rozumieniu Kodeksu Cywilnego, jak również
miejscem rozdziału sieci i instalacji wewnętrznej.
ROZDZIAŁ VII
OBOWIĄZKI ODBIORCY
§ 26
Odbiorca winien zapewnić niezawodne działanie wodomierzy i urządzeń pomiarowych poprzez ich odpowiednie zabezpieczenie przed uszkodzeniem mechanicznym, skutkiem niskich temperatur lub dostępem do nich osób nieuprawnionych, a także prawidłowe utrzymanie studzienek wodomierzowych lub pomieszczeń, w których są one zamontowane.
§ 27
Odbiorca zobowiązany jest do natychmiastowego powiadomienia Przedsiębiorstwa o:
1) wszelkich stwierdzonych uszkodzeniach wodomierza lub urządzenia pomiarowego, w tym o zerwaniu plomb,
2) zmianach technicznych instalacji wewnętrznej , które mogą mieć wpływ na działanie sieci,
3) zrzutach awaryjnych lub zmianie jakości ścieków odbiegających od warunków umowy,
4)zmianach określonych umową dotyczących własności lub użytkowania nieruchomości.
§ 28
1.Odbiorca zobowiązany jest do terminowego regulowania należności za wodę i odprowadzanie ścieków.
2. Odbiorca zobowiązany jest do pisemnego zawiadomienia Przedsiębiorstwa o zmianach własnościowych nieruchomości
i zmianach użytkownika lokalu.
ROZDZIAŁ VIII
PRAWA ODBIORCY
§ 29
Odbiorca ma prawo do należytego poziomu obsługi.
§ 30
Przedsiębiorstwo zobowiązane jest do udzielania na wniosek klienta informacji dotyczących usługi, a w szczególności informacji o obowiązujących taryfach, jak również udostępnić aktualny tekst obowiązującego regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków oraz wyniki przeprowadzonych ostatnio analiz jakości wody.
§ 31
W przypadku obniżenia jakości dostarczonej wody Przedsiębiorstwo winno udzielić Odbiorcy upustu na zasadach określonych w umowie.
§ 32
Na pisemny uzasadniony wniosek Odbiorca ma prawo domagać się od Przedsiębiorstwa przeprowadzenia kontroli prawidłowości wskazań wodomierza. W przypadku potwierdzenia prawidłowości działania wodomierza przez wyspecjalizowaną jednostkę, koszty przeprowadzenia postępowania reklamacyjnego ponosi Odbiorca.
§ 33
1.W przypadku dostaw wody o jakości niezgodnej z regulaminem lub przerw w dostawach wody, Odbiorca usług może
złożyć pisemną reklamację w terminie 7dni od dnia, w którym zakończyła się przerwa w świadczeniu usługi, albo od dnia
w którym usługa została wykonana, lub miała być wykonana.
2. Reklamacja może zostać wniesiona w innych niż wymienione w ust. 1 przypadkach nie wykonania lub nienależytego
wykonania usługi.
3.Reklamacja powinna zawierać:
a)imię i nazwisko albo nazwę lub firmę oraz adres Odbiorcy,
b)przedmiot reklamacji,
c)przedstawienie okoliczności uzasadniających reklamację,
d)zgłoszenie roszczenia o odszkodowanie,
e)numer i datę Umowy
f)podpis Odbiorcy.
4.Zgłoszona reklamacja wymaga pisemnego potwierdzenia jej przyjęcia oraz ewidencji w rejestrze reklamacji
Przedsiębiorstwa.
5. Przedsiębiorstwo rozpatruje reklamację niezwłocznie, nie dłużej jednak, niż w terminie 14 dni od dnia jej wniesienia.
6.Przedsiębiorstwo udziela odpowiedzi na reklamację w formie pisemnej. Odpowiedź winna zwierać:
a)nazwę Przedsiębiorstwa,
b)powołanie podstawy prawnej,
c)rozstrzygniecie o uwzględnieniu lub odmowie uwzględnienia reklamacji,
d)pouczenie w sprawie możliwości dochodzenia roszczeń w innym trybie,
e)podpis upoważnionego pracownika reprezentującego Przedsiębiorstwo, z podaniem zajmowanego przez niego
stanowiska.
7.W przypadkach odmowy uwzględnienia reklamacji w całości lub w części, odpowiedź na reklamację winna zawierać
uzasadnienie faktyczne i prawne.
8.W przypadku uwzględnienia reklamacji Przedsiębiorstwo powiadamia Odbiorcę o wyniku rozpatrzenia, a także
o wysokości i formie wypłaty przyznanego odszkodowania lub należności.
9.Zaliczenie odszkodowania lub należności na poczet przyszłych należności może nastąpić jedynie na wniosek Odbiorcy usługi.
ROZDZIAŁ IX
PRAWA PRZEDSIĘBIORSTWA
§ 34
Przedsiębiorstwo ma prawo odmówić zawarcia umowy na dostawę wody lub odprowadzenie ścieków, gdy wnioskodawca nie spełni warunków określonych w § 9 niniejszego Regulaminu.
§ 35
Przedsiębiorstwo może odciąć dostawę wody lub zamknąć przyłącze kanalizacyjne w przypadkach i na warunkach określonych w art. 8 ustawy.
§ 36
Przedsiębiorstwo może odmówić ponownego zawarcia umowy na dostawę wody lub odprowadzenie ścieków, jeżeli nie zostały usunięte przeszkody będące przyczyną zaprzestania świadczenia usług.
§ 37
Uprawnieni przedstawiciele Przedsiębiorstwa mają prawo wstępu na teren nieruchomości lub do pomieszczeń każdego, kto korzysta z usług, w celu przeprowadzenia kontroli urządzenia pomiarowego; wodomierza głównego lub innych wodomierzy, dokonania odczytu ich wskazań, dokonania badań i pomiarów, przeprowadzenia przeglądów, napraw urządzeń posiadanych przez Przedsiębiorstwo, a także sprawdzenie ilości i jakości ścieków odprowadzanych do sieci.
ROZDZIAŁ X
SPOSÓB ROZLICZEŃ W OPARCIU O CENY I STAWKI OPŁAT
§ 38
Rozliczenia z Odbiorcami usług za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków prowadzone są przez Przedsiębiorstwo na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 marca 2002r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz. U. Nr 26, poz. 257).
§ 39
1.Taryfa obowiązująca w dniu zawarcia umowy stanowi załącznik do Umowy zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania
ścieków.
2.W rozliczeniach, strony Umowy obowiązane są stosować aktualnie obowiązującą taryfę zatwierdzoną uchwałą
Rady Gminy bądź wprowadzoną w trybie art. 24 ust.8 Ustawy, bez konieczności zmiany Umowy.
§ 40
Przedsiębiorstwo ogłasza taryfę w prasie lokalnej w terminie określonym w art. 24 ust.7 lub 9 Ustawy.
§ 41
Szczegółowe warunki prowadzenia rozliczeń za zaopatrzenie w wodę i odprowadzanie ścieków określa rozdział 5 Ustawy oraz Umowa.
§ 42
1.Ilość dostarczonej wody ustala się na podstawie wskazań wodomierza głównego.
2.W przypadku zawarcia umów z użytkownikami lokali w budynkach wielo-lokalowych ilość dostarczonej wody ustala się
na podstawie zainstalowanych tam wodomierzy z uwzględnieniem różnicy wynikającej pomiędzy odczytem
na wodomierzu głównym a sumą odczytów z wodomierzy w lokalach.
3. W przypadku braku wodomierza ilość zużytej wody określa się na podstawie norm zużycia określonych w rozporządzeniu
wydanym na podstawie art. 27 ust.3 ustawy.
4. W przypadku awarii wodomierza głównego do rozliczeń stosuje się średnie zużycie z ostatnich 3 miesięcy przed awarią.
§ 43
1.Ilość odprowadzanych ścieków ustala się na podstawie wskazań urządzeń pomiarowych.
2. W razie braku urządzeń pomiarowych ilość odprowadzanych ścieków ustala się jako równą ilości pobieranej wody.
3.W rozliczeniach odprowadzonych ścieków bezpowrotnie zużytej wody uwzględnia się wyłącznie w przypadkach, gdy
wielkość jej zużycia na ten cel ustalona jest na podstawie dodatkowego wodomierza zainstalowanego na warunkach
określonych przez Przedsiębiorstwo na koszt Odbiorcy.
§ 44
1.Strony określają w umowie okres obrachunkowy oraz skutki nie dotrzymania terminu zapłaty, jak również sposób
uiszczania opłat.
2.Wniesienie przez Odbiorcę reklamacji nie wstrzymuje obowiązku uregulowania należności.
3.Odbiorca dokonuje zapłaty za dostarczoną wodę i odprowadzane ścieki w terminie 14 dni od daty dostarczenia rachunku.
4. W przypadku stwierdzenia nadpłaty zostanie ona zaliczona na poczet przyszłych należności, a na żądanie Odbiorcy
jej zwrotu dokonuje się w ciągu 14 dni od daty złożenia wniosku w tej sprawie.
§ 45
1.Taryfa wymaga ogłoszenia w miejscowej prasie, co najmniej 7 dni przed jej wejściem w życie.
2.Taryfa obowiązuje przez 1 rok.
3. Zmiana taryfy nie wymaga zmiany umowy o dostarczenie wody i odprowadzanie ścieków.
§ 46
1.Przedsiębiorstwo obciąża Gminę na podstawie cen stawek ustalonych w taryfie za wodę:
a)pobraną z publicznych studni i zdrojów ulicznych,
b)zużytą do zraszania ulic i publicznych terenów zielonych.
2.W przypadku nie opomiarowanego poboru wody na powyższe cele z urządzeń sieci miejskiej obciążenie następuje
w formie ryczałtu w rozliczeniu rocznym.
ROZDZIAŁ XI
WARUNKI DOSTARCZANIA WODY NA CELE PRZECIPOŻAROWE
§ 47
Uprawnionymi do poboru wody na cele przeciwpożarowe z sieci będącej w posiadaniu Przedsiębiorstwa są:
a)zawodowa straż pożarna,
b) ochotnicza straż pożarna w Orzyszu ................
§ 48
Pobór wody na cele przeciwpożarowe z sieci będącej w posiadaniu Przedsiębiorstwa dokonywany jest z miejsc uzgodnionych z Przedsiębiorstwem, a przede wszystkim z hydrantów ulicznych.
§ 49
1.Uprawnieni do poboru wody na cele przeciwpożarowe z sieci będącej w posiadaniu Przedsiębiorstwa zobowiązani są do
niezwłocznego powiadomienia Przedsiębiorstwa o miejscu pożaru i miejscu poboru wody.
2.Przedsiębiorstwo obciąża Gminę Orzysz za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe stosując ceny ustalone w taryfie,
może też zawrzeć z gminą umowę, w której określone zostaną zasady rozliczeń za pobraną wodę na cele wymienione
w art. 22 ustawy.
3.Rozliczenia za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe w wypadku nie zawarcia umowy o której mowa w ust.2
dokonywane są za okresy miesięczne.
ROZDZIAŁ XII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 50
W sprawach nie objętych niniejszym Regulaminem mają zastosowanie przepisy prawa, a szczególności ustawy
z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747)
wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie ustawy oraz Kodeksu Cywilnego.
§ 51
Przy zawieraniu umowy Przedsiębiorstwo zobowiązane jest do bezpłatnego dostarczenia Odbiorcy niniejszego Regulaminu.
Przewodniczący Rady
w Orzyszu